Laaggeletterdheid hoog in ons land

6 juni 2021

Maak laaggeletterdheid topprioriteit in de gemeenteraadsverkiezingen, schrijft Bo-Anne van Egmond in een online nieuwsbrief van Centrum voor Lokaal bestuur. De nieuwe lector wiskundig en analytisch vermogen van professionals op de Hogeschool van Utrecht, Kees Hoogland, zei onlangs in een openbare les dat er 2,1 miljoen laaggecijferden in ons land zijn ten opzichte van 1,9 miljoen laaggeletterden. Als je de mensen neemt die beide zijn, kom je op 2,5 miljoen. Toch een gigantisch aantal op zo’n 17,4 miljoen inwoners.

Voor die mensen hebben uitgebreide bijsluiters bij medicijnen geen zin, laat staan dat ze digitaalvaardig zijn. Van Egmond: “In Nederland is een kwart van de vijftienjarigen onvoldoende leesvaardig om zelfstandig mee te doen aan de maatschappij.” Dit worden de laaggeletterden van de toekomst. Dat de onderwijsministers éénmalig 8,5 miljard euro in het onderwijs stoppen is lang niet voldoende, dat moet minimaal structureel, willen we niet de zwakste leerling van de Europese klas worden.