We worden gestuurd door algoritmes

25 mei 2021

We weten allemaal dat we gegijzeld worden door sociale media. Toch maakt iedereen er gebruik van. Ook onze regering en ook de PvdA. We adverteren er zelfs op, zodat de reclame-inkomsten in de zakken glijdt van de slimme jongens in Amerika. In nog geen tien jaar zijn die miljardair geworden. Het gekke is dat we hen met belastingvoordelen alleen nog maar rijker maken. Wat krijgen we ervoor terug? Grote datacentra (Google) in de kop van Noord-Holland of een joekel van een distributiecentrum (Amazon) in Limburg. Onder het mom van werkgelegenheid.

Kent u de televisieserie Cheers nog, het café in Bosten ’where everybody knows your name’? Men weet nu meer dan alleen uw naam. Netflix bijvoorbeeld, weet precies naar welke films u het liefst kijkt. Ze zijn met een knop gekomen, waarop u alleen maar hoeft te drukken en de film of serie van uw voorkeur komt op het scherm. Niet de goeie? Dan simpel even doorklikken. Het algoritme doet de rest. Waar blijft onze vrijheid, het zelf ontdekken. Gaat onze jeugd dit missen? Ze hebben al zo’n vervelende coronatijd (bijna) achter de rug.