Woningnood in Gooi en Vechtstreek

24 mei 2021

In een artikel in de Gooi & Eemlander van zaterdag over de aanpak van de woningnood staat dat de behoefte aan woonruimte groter is dan het aanbod. De zeven regiogemeenten willen meer (betaalbare) woningen bouwen met in 2040 ruim 275 duizend bewoners verdeeld over 128.900 huishoudens. Dat is een gemiddelde groei van 9 procent. De kans dat een woningzoekende een woning krijgt is afgenomen van 4,4% in 2016 naar 2,5% in 2018. Inge Huiskers, programmacoördinator wonen bij regio Gooi en Vechtstreek, zegt: “We willen in de regio genoeg woningen hebben, maar die moeten ook betaalbaar zijn. (…) Wij willen dat de voorraad sociale huurwoningen meegroeit met de totale woningvoorraad.”

Decennia lang heeft men echter voorrang gegeven aan dure woningen, ondanks dat er afspraken waren gemaakt dat een derde van de nieuwbouw sociale huurwoningen zou zijn en een derde middelhuur. In het PvdA-verkiezingsprogramma stond: “Rechtvaardige verdeling van sociale huurwoningen en het realiseren van duurzame (nieuw)bouwlocaties is daarom noodzakelijk. Een gezonde verhouding (sociale)huur, middensegment koop en duurdere koopwoningen moet waar mogelijk worden gerealiseerd.” Aan de Zwarteweg 6-8 komen nu eindelijk 82 huurappartementen, waarvan 60 in het sociale en 22 in het middensegment.