Loonkloof wordt niet overbrugd

14 mei 2021

In IJsland is het loon tussen mannen en vrouwen wettelijk gelijk. In Luxemburg is het verschil ‘slechts’ 1,3 procent. In ons land is de loonkloof 14,6 procent. Schande. Het uurtarief van mannen en vrouwen verschilt het meest in Estland, met 21,7 procent. Onze politici moeten niet vergelijken met Estland, maar met IJsland. Uit het rapport Women in Work 2021 blijkt dat Covid-19 een sterk remmend effect heeft op gendergelijkheid. Terwijl er veel aandacht was de laatste jaren voor gelijke beloning, is de positie van de vrouw weer terug op het niveau van 2017.

In februari debatteerde de Tweede Kamer over een wetsvoorstel dat gelijke beloning voor mannen en vrouwen mogelijk moet maken. Het idee is dat bedrijven vanaf vijftig medewerkers met een certificaat aantonen dat mannen en vrouwen hetzelfde verdienen als ze hetzelfde werk doen. ‘Ze moeten aantonen dat ze gelijk belonen’, zegt initiatiefnemer Lilianne Ploumen. Dit wetsvoorstel is niet controversieel verklaard, dus de Tweede Kamer kan dit wetsvoorstel gewoon verder behandelen gedurende de periode waarin het kabinet demissionair is. We zijn benieuwd.