Herman Finkers is een verademing

29 april 2021

De wereld verandert snel, maar niet altijd ten goede. Herman Finkers was maandagavond te gast bij de Vooravond op NPO1. Of hij eenzaam was geweest het afgelopen jaar? “We zijn als een rups in een cocon gekropen. Het is de bedoeling dat je als maatschappij nadenkt, reflecteert en mooier uit die cocon komt dan dat je erin gekropen bent. Maar ik ben bang dat we weer massaal blijven stemmen op die rechtse grappenmakers die kiezen voor de vrije markt en het groot kapitaal.” Een dag later kijken 2,5 miljoen mensen naar de film De Beentjes van Sint Hildegard met Herman Finkers en Johanna ter Steege, ze verslaan zelfs het NOS Journaal van 8 uur.

Het afgelopen jaar zien we ook malloten aan  het hoofd van landen als Hongarije, Polen, Slovenië en Brazilië. Aan Rusland met Poetin schijnen we al gewend te raken. Daar wordt de vrije pers niet alleen aan banden gelegd maar zelfs het zwijgen opgelegd. Erdogan blijft de genocide van Turkije op 1 tot 1,5 miljoen Armeniërs ontkennen. Even kunnen lachen om Herman Finkers is dan een verademing.