Vluchtelingenbeleid

24 maart 2021

Een rijtje partijen die volgens Vluchtelingenwerk Nederland aan de goede kant opereren zijn GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, D66, SP, PvdD en Denk. Bij het CDA begint de omslag naar de koude partijen als 50Plus, SGP, de steeds kouder wordende VVD en de ijskoude PvdV en PV. De eerstgenoemde partijen spreken zich uit voor een goede bescherming van vluchtelingen in Nederland en Europa. Zij kunnen en moeten een vuist maken tegen elk voorstel dat de opvang van vluchtelingen verder verslechterd.

Zijn we nog solidair? Onder de Ruttekabinetten moest alles efficiënter zonder dat men zich bekommerde om de medemens. Er is voldoende draagvlak in ons land voor het beschermen van vluchtelingen. Toch lieten wij 50 weeskinderen in de kou staan. De motie van Rolien Bekkema in de gemeenteraad werd aangenomen, waarin ze het kabinet vroeg 500 alleenstaande en kwetsbare kinderen uit de Griekse vluchtelingkampen te halen en zei dat Gooise Meren tien kinderen kon opvangen. Men weigerde ijskoud.