5 oktober 2024

Woningen zijn voor iedereen

De macht van het grote geld is moeilijk te doorbreken. Zelfs het linkse Amsterdam was niet in staat om van de huizen die zij op de oostelijke eilanden, op Oostenburg, wilde bouwen 40 procent sociale woningbouw te realiseren. Het werd 20 procent. In onze gemeente hebben we ook gezien dat projectontwikkelaars zeggen dat ze anders niet kunnen bouwen. Het is voor hen alleen maar rendabel als er villa’s komen. Er moet meer ruimte voor woningbouwverenigingen komen. De slimme jongens zijn er als de kippen bij als er een terrein vrij komt waarop gebouwd kan worden. Ze hebben tijd zat, want ze hebben diepe zakken. Het duurt mede daarom zo lang voordat er gebouwd gaat worden. Ik kende jaren geleden iemand die met een sportvliegtuigje over Nederland vloog om te kijken waar kleine braakliggende of onbebouwde stukjes grond lagen. Bij de betreffende gemeentes ging hij informeren van wie dat stuk grond was. Als het interessant genoeg was, kwam hij met bouwplannen voor dure koopwoningen. We moeten af van de mythe dat sociale woningen zijn voor arme mensen, die zijn er ook voor de middeninkomens.