25 september 2024

Fragmentatie neemt toe

Niet de polarisatie in ons land neemt toe, maar de fragmentatie. Dit zegt sociologe Quita Muis, die hoopt te promoveren met haar onderzoek  ‘Wie zijn die mensen?’ – Oorzaken en gevolgen van polarisatie in de geschoolde samenleving’, in de Volkskrant. “Mensen willen helemaal niet polariseren, ze willen zich inzetten voor een algemeen belang. Maar omdat we ook in een hyperindividualistische tijd leven, zoeken veel mensen een groep die hen wél erkent, inclusief al hun individuele eigenschappen: mens, vrouw, christen, lhbtq, hoogopgeleid, trans, enzovoort. En verzetten ze zich vaker tegen andere groepjes om dat af te bakenen.” We willen best ergens bij horen. De mens is tenslotte toch een kuddedier. Hoe groter de kudde des te meer impact. Daarom zochten GroenLinks en PvdA elkaar op. Terwijl Ronald Plasterk (altijd een beetje tegendraads) in de Telegraaf verkondigt dat de PvdA toch beter GroenLinks los kan laten. Volgens Muis is er een blijvende hang naar collectiviteit. Die saamhorigheid zie je bij festivals. Waarom kan dit ook niet in de politiek? Praktijk en theorie samen, net als praktisch en theoretisch opgeleiden samen door een deur moeten.