21 september 2024

Privéonderwijs vergroot kloof

Het zou niet moeten, dat onderwijs de kloof tussen rijk en arm vergroot. Maar het lijkt er steeds meer op. Dat komt omdat er meer privéscholen en commerciële leerinstituten komen. Neem bijvoorbeeld het NCOI (met de polsstok tv-commercial), opgericht in 1996. Het instituut verzorgde eerst alleen maar marketingopleidingen, maar heeft het afgelopen decennium bijna alle bekende onderwijsinstellingen opgeslokt. Om enkele namen van de meer dan 25 instellingen te noemen: Schroevers, LOI, ISBW, NTI, SRM en de Baak. Daar zitten ook de scholen van het Luzac College en TIO bij. Het lijkt de kant op te gaan van Engeland waar de elite het al jarenlang voor het zeggen heeft. Want het is ‘ons kent ons’ en men schuift elkaar baantjes toe. In de laatste Conservatieve Engelse regering van Rishi Sunak ging 70 procent van z’n ministers naar een privéschool, terwijl dit van Stamers’ Labourkabinet slechts 17 procent is. Het wordt echt tijd dat er ook in ons land een progressieve regering komt, die de onderwijsbezuinigingen kan terugdraaien en de belastingen voor de rijken wat omhoog schroeft. (Bron: Wikipedia en NRC)