Eenzaamheid onder ouderen

3 juli 2023

Socioloog Theo van Tilburg nam afscheid als hoogleraar met een lezing in Amsterdam, waarin hij het had over eenzaamheid, dat twee aspecten kent: sociaal en emotioneel. Sociale eenzaamheid gaat over of mensen zich ingebed voelen in een netwerk, zoals van familie en vrienden. Emotionele eenzaamheid gaat meer over of er een unieke persoon voor je is, iemand met wie je het gezellig hebt. Als puber kan je eenzaam voelen èn als oudere; tijdens de middelbare leeftijd neemt hij weer af. “Ouderen zijn hier minder eenzaam dan vroeger”, concludeerde Van Tilburg vijf jaar geleden in een studie. “Van de groep 68- tot 77-jarigen was in 1996 nog 35 procent eenzaam, in 2016 was dat 28 procent.” Dat komt omdat ouderen langer gezond blijven en de toegenomen maatschappelijke participatie en ze hebben een groter en diverser sociaal netwerk. “Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat dit eenzaamheid tegenhoudt”, zegt Van Tilburg in de Volkskrant. Daarom is het zo jammer dat wijkcentrum Bellefleur in Naarden de deuren moet sluiten, waardoor de eenzaamheid onder ouderen zal toenemen in plaats van afnemen.