Ons zorgstelsel op de schop (2)

29 juni 2023

Misschien heeft niet iedereen het hele artikel in de Volkrant gelezen, waar we gisteren naar verwezen. Daarom hier deel 2 met in het kort de fundamentele veranderingen in de zorg, zoals de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) schrijft in het advies ‘Met de stroom mee’, dat vorige week verscheen. Jet Bussemaker (PvdA) is voorzitter van de RVS, zij vindt alle plannen van de overheid vooral ‘financieel gedreven, terwijl toegankelijkheid van de zorg steevast het onderspit delft.’ De Raad adviseert vier manieren om het stelsel te verbeteren. 1) Maak een einde aan de concurrentie (in de eerstelijnszorg). Doe bijvoorbeeld meer aan preventie. 2) Haal ouderen uit de langdurige zorg. Verdeel de zorg voor ouderen over de zorgverzekeringswet en de WMO, dat scheelt bureaucratie en vermindert onbegrip over het stelsel. 3) Verlaag de premie, schaf de zorgtoeslag af maar verhoog de inkomensafhankelijke bijdrage. De zorgpremie en het eigen risico moesten burgers bewust maken van de kosten van zorg, in de praktijk vergroten ze vooral de verschillen tussen hoge en lage inkomens. 4) Maak meer gebruik van mantelzorgers – en betaal ze.