Gekkies bazuinen erop los

15 juni 2023

Het is nog lang niet tot iedereen doorgedrongen dat sociale media een ramp zijn. We doen er allemaal aan mee, ook onze politici, en spekken daarmee een handjevol miljardairs. Behalve dat zij rijk zijn geworden, hebben ze ook ongelofelijk veel macht gekregen. En ze geven gekkies een podium, die kunnen roepen wat ze willen. Als ze onzin op een leuke manier verpakken, krijgen ze duizenden en soms zelfs meer dan een miljoen volgers. Mensen of instituten die feiten overbrengen doen dit vaak op een droge en saaie manier. Ja, waarom zou je feiten leuk moeten maken? Daarom wordt feitelijke informatie veel minder bekeken en beluisterd dan nepnieuws. Op scholen en ook thuis word je geleerd (hoop ik) om kritisch te denken. Maar de voortschrijdende techniek maakt het de consument steeds lastiger om uit al de berichten het echte nieuws te halen. Het kan met desperate mensen slecht aflopen als ze de adviezen opvolgen van pseudowetenschappers. Maar ook gekkies die politici ‘stalken’ maken gebruik van diezelfde media waar we eerst allemaal zo blij van werden. Blijf alsjeblieft kritisch.