Zijn we wel goed bezig?

11 juni 2023

Als we iets willen bereiken in de politiek, dan moeten we onze tegenstanders overtuigen dat onze visie beter is dan die van hun. Een briefschrijver in de Volkskrant zegt het duidelijk: “Niet meer preken voor eigen parochie, maar ongelovigen overtuigen.” Hij, Siebo (dat neem ik aan, anders had ze Sieba geheten, of maakt dat tegenwoordig niet meer uit?), wenst dat de Volkskrantcolumnisten gaan schrijven voor de Telegraaf. Want dan verandert misschien de Telegraaflezer zijn of haar standpunt. Elders in die krant wordt Rosie Collington geïnterviewd over haar boek ‘De Consultancy Industrie’. Volgens haar is de overheid verslaafd aan advies. Dat komt door een verschuiving binnen het kapitalisme, waarbinnen de overheid diensten aan de markt over wilde laten, omdat die dat beter zou kunnen. Zo dachten Clinton en Blair. Onze Wim Kok liet zich meeslepen in deze Derde Weg met als filosofie: de overheid moet sturen, maar mag niet roeien. Voordat zo’n filosofie weer ten goede is gekeerd, kost tientallen jaren. Nog steeds stuurt onze overheid ons de verkeerde kant op en roeit de oppositie tegen de stroom in.