Wie maken de rijken superrijk? Dat zijn wij, de consumenten. Wij consumeren namelijk zo goedkoop en makkelijk mogelijk. De laatste decennia maakten sociale media het communiceren veel gemakkelijker. De eigenaren van die sociale media zijn nu stinkend rijk en wij maken ons van hen afhankelijk. Dat ging ook zo bij het ontdekken van fossiele brandstoffen, met name olie. Kijk naar de Arabische sjeiks. Maar ook in Amerika, waar de families Koch en Getty steenrijk werden van aardolie. Zij schakelen financiële experts in om zo min mogelijk belasting te betalen. Waarom lenen die lui zich daar toch voor? De meeste miljardairs zijn geobsedeerd door geld. Toen in 1973 de 16-jarige kleinzoon John Paul Getty III, die in Italië studeerde, daar ontvoerd werd, vroegen de kidnappers aan pa en opa een losgeld van 17 miljoen dollar. De oude Getty weigerde, want anders zouden ze al z’n veertien kleinkinderen te grazen nemen. De ontvoerders sneden een oor af, maar verlaagden wel hun eis. Uiteindelijk betaalde opa Getty 2.2 miljoen dollar, want dat bedrag was aftrekbaar van de belasting.