Aantal complotdenkers stijgt

29 mei 2023

Het aantal complotdenkers neemt toe. Komt dit door sociale media? Door de influencers? Hoe heerlijk is internet, alles is zo dichtbij en handig. Dat we daarmee onze onafhankelijkheid verliezen, daar komen we pas achter als het niet meer is terug te draaien. En die influencers komen met grappige filmpjes, maar dat je je laat beïnvloeden, daar staat men minder bij stil. Betrouwbare media zijn niet gezellig, die komen niet met die sappige verhaaltjes. Maar de complotdenkers blijken niet alleen goedgelovigen te zijn. Toevallig ken ik iemand, die ervan overtuigd is, dat er geen twee gekaapte vliegtuigen op 9 november 2001 het World Trade Centre invlogen. Hij had het over staal dat pas smelt bij 1500 graden en kerosine verbrandt al bij ongeveer 600 graden. Die vliegtuigen zouden te pletter moeten slaan tegen dat beton. Anderen roepen dat Bin Laden nog steeds leeft, of Thierry Baudet die beweert dat er geen sprake is van klimaatverandering en dat de wereld geregeerd wordt door een elite. Allemaal complotdenkers die het er voor politici niet makkelijker op maken.