Algoritmen bepalen ons kijkgedrag

20 februari 2023

Elke dag staan er circa 175 woorden op onze website in de hoop dat ze gelezen worden. Die stuur ik naar mijn 1576 LinkedIn connecties van wie er per keer 20 à 30 de berichtjes lezen. En naar mijn 230 Twittervolgers van wie er ook wel eens iemand reageert. Op Facebook heb ik 621 vrienden, maar dat gezelschap is te gemêleerd en er zitten ook anderstaligen bij. Aan hen stuur ik ze dus niet. De Facebookpagina van de PvdA-Gooise Meren heeft 399 volgers. Daarop zijn dit jaar twee berichtjes ‘doorgeplaatst’. Wij willen graag dat zoveel mensen in Gooise Meren zien dat voor een betere toekomst ze op de PvdA moeten stemmen. Maar men krijgt zoveel informatie, terwijl op de achtergrond de algoritmen onze voorkeuren kennen. Zelf naar een website gaan doet men niet gauw meer, je abonneert je ergens op, tegenwoordig ook op podcasts. Nog een kanaal erbij. Als je een nieuwssite intikt en op enter drukt, zijn er in een milliseconde al honderden verbindingen gelegd over de hele wereld. Maar hoe krijgen we onze boodschap bij zoveel mogelijk kiezers?