Staken blijft nodig

10 februari 2023

Ooit volgde ik een Franse cursus waarin we het Franse journaal een paar keer moesten bekijken. Na elke keer werden er woorden toegelicht. Steeds ging je het journaal beter begrijpen. Ik leerde toen het woord grève (staking). In Frankrijk is de stakingsbereidheid altijd groot. Nu wordt er ook in ons land gestaakt. Als je leest hoeveel winsten de multinationals maken en hoeveel de bazen van die bedrijven verdienen, dan is het terecht. Je staat er minder bij stil, dan wanneer het jezelf betreft, als je buschauffeur of treinconducteur bent, of op Schiphol werkt. Zo verdient een beginnend grondstewardess €11,50 per uur en iemand die meer dan twintig jaar in diezelfde functie werkt €14,18. Mannen die in de bagagekelder werken, krijgen ook een startsalaris van €11,50 en iemand met meer dan 30 jaar ervaring ontvangt €15,75 per uur. Dan hebben we het niet eens over de arbeidsomstandigheden, zoals de wisselende ochtend- en avonddiensten. Er wordt door de directies alleen maar gekeken naar efficiëntie. Dan maar het personeel verder uitknijpen. Daarom moet een landelijk minimumloon van €14 en staakt men terecht.