Een symbolische of echte monarchie?

5 januari 2023

Wat vinden we eigenlijk van onze koning? De PvdA loopt daar altijd een beetje omheen. In het verleden heeft Joop den Uyl het koningshuis ‘geholpen’ door de corrupte schuinsmarcheerder prins Bernhard zijn militaire uniform af te pakken. Dat was bij de Lockheedaffaire. Daar kan Willem-Alexander niets aan doen. Net zo min als kinderen van collaborateurs er iets aan kunnen doen dat hun vader fout was in de oorlog. Onze koning kan er ook niets aan doen dat de toenmalige koningin Beatrix hem baarde. Maar wij kunnen wel iets doen aan al die automatismen die dat met zich meebrengt, bijvoorbeeld aan zijn jaarwedde en zijn macht die hij nog steeds heeft. Waarom heeft ons staatshoofd nog steeds het grondwettelijk recht om ministers te benoemen? Zonder zijn handtekening is de benoeming niet geldig. Ook is een wet pas geldig als zijn handtekening eronder staat. Volgens twee anonieme wetgevingsjuristen vindt de koning dat zijn rol niet puur symbolisch is. Een koning mag best een goed betaald boegbeeld voor Nederland zijn, maar er zijn grenzen. En die grenzen bepaalt de volksvertegenwoordiging, wij dus.