Kerst is voor iedereen

25 december 2022

Gisteren was het kerstavond, de avond voor Kerstmis. In de hele christelijke wereld wordt op deze avond binnen de kerkgemeenschap de geboorte van Jezus Christus gevierd. En nu is het eerste kerstdag, waar veel mensen vanavond rond de tafel heerlijk gaan smikkelen. Morgen is het tweede kerstdag en in de Engelstalige landen boxing day, omdat ze dan boxes (cadeaus) uitdelen, oorspronkelijk aan armen. Maar tegenwoordig liggen er cadeaus voor de familie onder de kerstboom. We kunnen ook denken aan het toegenomen aantal voedselbanken. In 2022 kwamen er maar liefst 30 procent meer mensen naartoe. “En het is niet meer zo vanzelfsprekend,” schrijft Esther-Mirjam Sent, Partijvoorzitter PvdA, “dat iedereen kan rekenen op een toereikend inkomen en een betaalbare woning. Dat maakt onze sociaaldemocratische opdracht nog even relevant als tijdens onze oprichting.” Zij wenst iedereen fijne feestdagen en het PvdA-bestuur Gooise Meren sluit zich daar graag bij aan. “Laten we er samen voor zorgen dat we de kerstgedachte in 2023 het gehele jaar vasthouden. Want sociaaldemocraten willen anderen vooruithelpen en leggen zich niet neer bij de wereld zoals die is.”