Bibliotheek blijft steeds meer nodig

22 december 2022

Gisteravond heette Marian Buvelôt, directeur van de bibliotheek Gooi en Meer medewerkers en vrijwilligers welkom in ’t Spant, waar schrijver/cabaretier Wim Daniëls ruim een uur goochelde met taal. Heel toepasselijk dat juist hij op het podium stond, want zijn voordracht was doorspekt met anekdotes, waarbij steeds de belangrijkheid van een bibliotheek om de hoek kwam kijken. In de inleiding vertelde Buvelôt dat we aan de vooravond staan van de fusie tussen de bibliotheken Huizen-Laren-Blaricum en die van Gooi en Meer, die volgend jaar bibliotheek Gooi+ gaan heten. “Het blijft bij uitstek de plek ”, zegt ze, “om meerdere kanten naar voren te brengen, te voorzien van objectieve informatie en zaken van verschillende kanten voor het voetlicht te brengen en mensen zodoende aan het denken te zetten. Een bescheiden bijdrage aan onze democratie.” Niet voor niets heeft de PvdA lokaal, toen kabinet Rutte wilde snijden in de budgetten, gestreden voor het openhouden van de bibliotheken. Nogmaals Buvelôt: “Bibliotheken spelen een grote rol bij het aanpakken van grote maatschappelijke vraagstukken als leesachterstanden, digitaal laaggeletterdheid en werpen zich op voor sociale inclusie en participatie.”