Lezen loont echt

14 december 2022

Als je als kind en puber geen goed onderwijs hebt gehad, heeft dat invloed op je toekomst, maar ook op je omgeving. Al jaren neemt de leesvaardigheid af in ons land, meer nog dan in andere landen. Dit zorgt ook voor een kloof, vergelijkbaar met die van rijkdom en die van opleiding. Volgens Aleid Truijens in de Volkskrant “[dreigt dat] een kwart van onze 15-jarigen met laaggeletterdheid buitenspel komen te staan, want ze lezen het minst graag van alle kinderen in de wereld (een groot deel ‘haat’ het). Daarover kunnen we niet langer onze schouders ophalen. Het moet stoppen.” Truijens verwijst naar het boek ‘Omdat lezen loont’ met 38 verhalen van mensen van diverse pluimage (ook weer zo’n gewoon, maar toch ook lastig woord). We moeten niet de nadruk leggen op technisch of begrijpend lezen maar op het plezier in lezen. Hoe vaker en hoe meer je leest, des te makkelijker gaat het en krijg je een hoger niveau van verbeelding, empathie (prettig voor je omgeving), leer je verbanden leggen en vragen stellen. En dat ga je als volwassene allemaal nodig hebben.