Blijven investeren in Openbaar Vervoer

13 december 2022

Afgelopen maand stond het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) op de agenda. Belangrijk voor de investeringen in het openbaar vervoer (OV). PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop betoogde over het belang van het OV in de toekomst voor de bereikbaarheid en het klimaat. Hij is blij met het extra geld dat het kabinet de komende jaren vrijmaakt voor het OV, maar niet met de verdeling. Het noorden van Nederland komt er bekaaid van af, terwijl het merendeel van de miljarden gereserveerd is voor de grote steden. Bewindspersonen moeten niet alleen naar rendement van investering, maar vooral naar het maatschappelijk belang kijken. Juist in het kader van de brede welvaart bieden investeringen in de spoorlijnen in en naar het noorden veel perspectief. In het verlengde daarvan haalde De Hoop onderzoek aan waaruit blijkt dat voorzieningen in het landelijk gebied steeds slechter bereikbaar zijn met het OV, terwijl een buslijn veel verschil maakt in het leven van bewoners van kleine kernen. Om de bereikbaarheid verder te vergroten verzocht hij het kabinet om eerder gesloten spoorlijnen (inclusief grensoverschrijdende trajecten) te heropenen. (Bron: Centrum voor Lokaal Bestuur)