Niet wij maar politiek is xenofober

10 december 2022

In het tijdschrift One World een verhaal over xenofobie (haat tegen vreemdelingen) die in Europa niet is toegenomen, maar redelijk stabiel is gebleven. Toch zijn politieke partijen met anti-migratiestandpunten aan een opmars bezig. Sinds de jaren 70 en 80 is ons land een immigratie land. In Nederland werd in 1987 het eerste asielzoekerscentrum geopend. “Daarvóór werden vluchtelingen direct opgenomen in de samenleving”, vertelt Halleh Ghorashi, antropoloog bij de Vrije Universiteit en onderzoeker naar het vluchtelingenbeleid. “Al in de jaren 90 begon het beeld te ontstaan dat de islam en Nederland niet compatibel zijn.” Dat idee werd versterkt na de aanslagen van 11 september 2001 en de moorden van Pim Fortuyn en Theo van Gogh. In heel Europa zijn nu veel rechts-radicale partijen en felle tegenreacties blijven uit. Vluchtelingen waren eerst slachtoffers, maar zijn gelukszoekers geworden. Ook onze regering wordt meegezogen in een golf van xenofobie, schrijft de Europese Commissie tegen Racisme en Intolerantie (ECRI) in een rapport. Uitspraken ‘Doe normaal of ga weg’ (premier Rutte, 2017) en ‘vreedzame multiculturele samenlevingen bestaan niet’ (minister Stef Blok, 2018) helpen daarbij niet.