Blijven hameren op ongelijkheid

8 december 2022

We hebben het vaak over geld, omdat we daar elke dag mee te maken hebben. En omdat het aanwezige geld dat in de wereld in omloop is, steeds slechter verdeeld wordt onder de mensen. De kloof tussen arm en rijk wordt maar niet kleiner. Volgens de jaarlijkse lijst van Forbes zijn er 2700 miljardairs, een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Dit blijkt uit een recente studie naar wereldwijde ongelijkheid van Thomas Piketty, Gabriel Zucman en Emmanuel Saez (Rethinking Capital land Wealth Taxation, een gratis pdf met veel moeilijke formules). Tussen 1995 en 2021 was de vermogensgroei bij miljardairs twee- tot driemaal zo groot als bij de rest van de wereldbevolking. Over een Groningse butler die een van de Qatarese miljardairs bijstond gaat een artikel in de Groene Amsterdammer, waarin dat weer heel duidelijk is. De sjeik reist in een privé jet de wereld rond met een gekocht diplomatiek paspoort, kan zonder te worden gecontroleerd zo langs de douane, koopt panden zonder er belasting voor te betalen en er wordt hem geen strobreed in de weg gelegd.