Lokaal bestuur heeft het zwaar

3 november 2022

Voor degenen die het regionale dagblad de Gooi & Eemlander niet lezen, daarin stond een paginagroot artikel met als kop ‘Lokaal bestuur in zwaar weer’. Een boek werd besproken uit de Montesquieu reeks, ‘Om de lokale democratie – gemeentebesturen onder druk’. Veertig jaar is onderzocht en in die tijd hebben de gemeenten er veel verantwoordelijkheden bijgekregen, zonder voldoende geld en mensen. Daarnaast worden burgemeesters nu door gemeenteraden gekozen en hebben ook zij meer zeggenschap gekregen. Dan zijn er ook nog meer regionale overleggen bijgekomen. Gemiddeld doet een gemeente er aan 27 mee. Dat betekent dus vergaderen en volgens het boek ontbreekt veelal de democratische controle. “Enerzijds zitten de gemeentebesturen in het gevang van de regionale samenwerking en anderzijds zijn ze vaak niet meer dan een doorgeefluik van wat Den Haag voor ze heeft bedacht.” Denk aan de jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning, opgaves voor woningbouw, energietransitie en klimaat, opvangasielzoekers en uitvoering van de Omgevingswet. Ga d’r maar aanstaan. Ondanks het succes van de lokale partijen, laat bovenstaande zien dat een lijntje naar de landelijke politiek zeker niet schaadt.