Liberalisering tegen beter weten in

31 oktober 2022

Soms lees je ineens dingen in de krant, waarvan je je afvraagt: “Heb ik dat dan gemist?” Zo staat in de Volkskrant van zaterdag een column, die gaat over privatisering van Merel van Schoonhoven, voormalig topvrouw van de AFM (Autoriteit Financiële Markten). Zij heeft zich drie jaar geleden laten omscholen tot docent in het speciale onderwijs. Daar schrijft ze geregeld over in Het Parool. Maar in haar Volkskrantcolumn heeft ze het over haar tijd als NS-directeur. Ze was tien jaar geleden op werkbezoek in Engeland, toen het mekka van geliberaliseerd openbaar vervoer. Daarom heb je nu zoveel verschillende vervoerders op het Engelse spoorwegnet met wel de duurste treinkaartjes van Europa voor de slechtste service. Inmiddels is de Engelse overheid bijgesprongen. De liberalisering wordt teruggedraaid en ook de NS die erin had geparticipeerd trekt zich terug. En wat blijkt nu volgens Van Vroonhoven? Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) doet ons hoofdspoornet in de aanbieding. Vervoerders mogen weer gaan bieden. Alsof we niet geleerd hebben dat liberalisering op het spoor niet werkt. Het kabinet is gewoon het spoor bijster.