Is er een betrouwbare glazen bol?

29 oktober 2022

Hoe gaat de nieuwe coalitie er uitzien? Na het weekend hopen we op meer duidelijkheid. Maar is het niet zo klaar als een klontje dat de huidige coalitie doorgaat? Alleen dan in een andere samenstelling, want wethouder Geert-Jan Hendriks van D66 heeft het bijltje erbij neergegooid. Hij wil niet samenwerken met de nieuwe fusiepartij GDP/Hart, terwijl hij aan de wieg stond van de coalitievorming en het gesloten coalitieakkoord. Dan vertrekt ook nog de VVD-wethouder Alexander Luijten, die burgemeester van Heemskerk wordt. Dat betekent dat er twee vacatures zijn voor nieuwe wethouders. Omdat GDP bij de laatste verkiezingen als grootste partij uit de bus kwam. ligt het voor de hand dat in de nieuwe combinatie GDP/Hart zij een wethouderszetel in gaan nemen. Want het coalitieakkoord ondersteunen zij. In een persbericht van deze lokale partij staat: “Een ‘nieuwe koers’ is wat ons betreft dan ook niet aan de orde.” Het is dus even afwachten welke poppetjes de VVD en GDP/Hart naar voren gaan schuiven. Hopelijk resulteert dit in een socialer beleid.