PvdA-moties die omarmd werden

28 oktober 2022

PvdA fractievoorzitter Rolien Bekkema kan positief terugkijken op het begrotingsdebat. Twee ingediende moties werden ‘omarmd en men ging eraan werken’. Dat was als eerste de motie die vroeg om deze herfst en komende winter de publieke ruimtes meer open te stellen voor de inwoners van Gooise Meren. Daarvoor vroeg zij het college om de maatschappelijke partners (zoals de scholen, bibliotheken, buurtcentra en sportverenigingen) te vragen om dit initiatief te volgen. Ook de andere motie kreeg bijval van de raad. Daarin vroeg ze het college voorbereidingen te treffen voor het invoeren van een gemeentelijke ‘pauzeknop schulden’, zodat inwoners vanaf het stellen van de hulpvraag tot de start van het schuldhulpverleningstraject schuldenrust krijgen. Het leek Rolien handig om contact op te nemen met gemeenten die hier al mee werken, zoals Amsterdam, Den Haag en Eindhoven, zodat onze gemeente de praktijkervaringen kan meenemen in onze lokale aanpak. De inflatie is nog steeds torenhoog en de energiecrisis is nog lang niet achter de rug, waardoor deze maatregelen echt nodig zijn.