Ons openbaar bestuur

16 oktober 2022

In S&D schrijft Wim Derksen over het openbaar bestuur, dat volgens hem ondermaats functioneert. Als we naar de landelijke overheid kijken, wordt regelmatig een heel rijtje crises genoemd, waarvan zij de oorzaak is. Dat komt volgens Derksen omdat de overheid als een bedrijf wordt gerund. “Je kan niet zomaar producten afstoten als woningcorporaties, energiebedrijven, delen van de zorg, de treinen en de spoorinfrastructuur. Alsof er ooit niet een goede reden was om die producten bij de overheid onder te brengen.” De afgelopen jaren is veel uitbesteed aan derden (dat heet besturen op afstand), waaronder ook gemeenten vallen. Men dacht te bezuinigen, maar de dienstverlening werd minder en gemeenten zaten (en zitten nog) met de gebakken peren. Terwijl gemiddeld genomen er veel knappe koppen bij de verschillende overheidsinstellingen werken, wordt toch (te) vaak kennis ingekocht en werk uitbesteed. Er wordt meer tijd besteed aan protocollen dan dat men gezond verstand gebruikt. “De overheid heeft de unieke democratische taak het publieke belang te behartigen en met name te bepalen wat ‘in het publieke belang’ is.”