Gooise Meren blijft groeien

6 oktober 2022

Waarom heet onze gemeente eigenlijk Gooise Meren? We grenzen aan het Gooise Meer èn in onze gemeente ligt het Naardermeer. Dat zijn dus twee Gooise meren. Maar waarom niet net als Almere, onze overburen, Gooimere? Dan krijg je een bepaalde eenvormigheid en heb je niet het probleem: moet je Gooise Meren aan elkaar schrijven of met één hoofdletter? De naam is democratisch door de bewoners gekozen en inmiddels zijn we eraan gewend. Het is leuk en leerzaam om eens verder terug te kijken hoe het IJsselmeergebied door de eeuwen is veranderd. Een korte animatie over de archeologische kaart laat zien, dat ons land er duizenden jaren geleden heel anders uitzag, klik op IJsselmeer. Hier zie je de veranderingen, ook van namen, van het gebied in 12.000 jaar. Een landschap dat ingrijpend verandert met in de 15e eeuw oude stadjes als Muiden en Naarden, terwijl het pietepeuterige dorpje Bussum nu de grootste kern vormt binnen onze gemeente. En let op de geleidelijke uitbreiding van Muiden. Die inwoners komen allemaal in Gooimere, pardon Gooise Meren.