Hardnekkige mythe over zetelverlies

28 september 2022

Volgens Daniël Boomsma in Vrij Nederland moet sociaaldemocratisch links af van de mythe dat de werkende klasse is overgestapt naar populistisch en radicaal rechts. Volgens hem heeft de PvdA voornamelijk stemmen verloren aan groenen, andere linkse partijen en liberale (midden)partijen. Dat waren voor het grootste deel middenklasse kiezers, een klasse die al sinds begin jaren negentig de aanhang van de #PvdA domineert. “Toen de PvdA in 2017 de grootste verkiezingsnederlaag in haar geschiedenis leed, ging het overgrote deel naar GroenLinks (liefst acht zetels), D66 en de wat minder profiterende SP. (…) De mythe van de verloren ‘traditionele achterban’ is niet alleen een stok om links mee te slaan, het vormt ook de basis voor een ideologisch construct van het ‘volk’ en de ‘arbeidersklasse’ dat populistisch en radicaal rechts gebruikt om zijn reactionaire agenda mee te rechtvaardigen.” Socioloog Dick Pels wordt aangehaald, die vindt dat links de moed moet hebben om vanuit een ‘meer actieve en zelfbewuste rol’ een achterban te scheppen, in plaats van naargeestig op zoek te gaan naar een achterban die er ooit geweest zou zijn.