Migratie is er al eeuwen

27 september 2022

De oorlog in Syrië begon in maart 2011 toen demonstraties ruw de kop in werden gedrukt door het regime van president Asad, die nog steeds aan de macht is. Sinds die tijd is meer dan de helft van alle Syriërs op de vlucht. In Turkije belandden er meer dan 3.5 miljoen en in ons land ruim 35 duizend Syriërs. In het kleine buurland Libanon 1 miljoen en in het grote Duitsland een half miljoen. Deze cijfers om alles in de juiste proporties te zien. Door de oorlog in Oekraïne komen nu ook veel vluchtelingen naar ons land en is onze gemeente gelukkig ook actief om voor hen opvangplekken te creëren, zoals een appartementencomplex aan de IJsselmeerweg en een voormalig restaurant in Naarden. Maar nu proberen sinds enige dagen jonge Russen Rusland te ontvluchten om niet te hoeven vechten in Oekraïne. Migratie is ouder dan de weg naar Rome. Oorzaken zijn niet veel anders: oorlog, honger, werk, geloof, klimaat, altijd op zoek naar een beter en gelukkiger leven.