Internationale samenwerking essentieel

26 september 2022

De afgelopen week was futuroloog en historicus Yuval Noah Harari in ons land. Hij was te zien in Buitenhof en er verschenen interviews in diverse kranten. In 2011 verscheen voor het eerst #Sapiens, Het ontstaan van de mensheid in het Hebreeuws. Drie jaar later kwam het boek ook uit in het Nederlands. Inmiddels zijn er over de hele wereld miljoenen boeken van verkocht. In 2018 schreef hij 21 lessen voor de 21e eeuw. Maar behalve de boeken aanschaffen, moet je ze ook lezen. En of dat ook gebeurd is valt te betwijfelen, want de mensen handelen er niet naar. Net als in de Industriële revolutie, toen er een enorme macht bij een kleine groep mensen kwam, is dit nu ook het geval bij de technologische revolutie. De namen veranderen van Rockefeller in Zuckerberg. Nog steeds denken dat soort mensen niet in samenwerken, maar in hoe rijk kan ik worden. Volgens Harari zijn we het machtigste dier op aarde geworden en zijn in staat om dingen te veranderen, maar dan moet er wel echt samengewerkt worden.