In een uniform is iedereen uniform

22 september 2022

Theodor Holman roept in Het Parool drie keer nee tegen het plan van de Nationaal Coördinator tegen #Discriminatie en #Racisme (NCDR). Die wil dat het dragen van religieuze uitingen wordt toegestaan bij politiemensen. Ze dragen een uniform, het woord zegt ’t al. Holman: “Gelukkig zijn kerk en staat in de westerse wereld van elkaar gescheiden. De kerk mag wat betreft uiterlijk verordonneren wat zij wil: in jurken lopen, rare hoofddeksels dragen, je tooien met tientallen kettingen, je gezicht met geheime tekens opschilderen of een ring door je neus laten zwengelen, alles waar je god behagen in schept, maar de staat – wij allemaal – heeft een uniform nodig om te tonen dat zij één in verscheidenheid is.” De NCDR wil dat een politieman/vrouw mag laten zien welk geloof ze aanhangen. Is dat slim? Waarom gaat hier ineens de religie voor de wet? Ons land is al ‘gezegend’ met een onderwijswet die meer dan honderd jaar gehannes geeft. Krijgen we nu ook joodse, christelijke, hindoestaanse, islamitische en niet-gelovige agenten?