Het nieuwe linkse verhaal op TV

16 september 2022

Op de voorpagina van de #VARAgids van volgende week prijken PvdA-coryfeeën Wim Kok en Joop den Uyl. Vroeger was het een overbodige vraag aan PvdA-stemmers of ze een abonnement hadden op de VARAgids of Het Vrije Volk. Omdat dit tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer is, melden we dat er een artikel in staat: ‘Electoraal links Nederland, en de PvdA in  het bijzonder, ligt in puin. Columnist/schrijver Johan Fretz en filmmaker Juul Op den Kamp gaan op zoek naar de oorzaak. Dat kunt u volgende week donderdag zien op NPO2, 22.30 uur. Fretz: “We hebben ons met name op de PvdA gericht, omdat dit de grootste partij was die daadwerkelijk in het kabinet zat en de macht had.” Hij ziet een enorme opleving  van idealisme, van links activisme bij jonge mensen rond de 35 jaar. “Zij hebben vaak geen idee hoe het zover heeft kunnen komen met de sociaaldemocratie.” Op den Kamp: “We proberen kijkers te laten ervaren hoeveel invloed politiek soms heeft op een mensenleven, zonder dat je het zelf in de gaten hebt.”