Autoloze zondag in Gooise Meren

10 september 2022

In januari 1973 maakte minister-president Joop den Uyl op de televisie bekend dat ‘een jonge generatie voor het eerst zal kennis maken met schaarste’ en kondigde de eerste autoloze zondag aan. Er was een oliecrisis. De olieproducerende landen stopten met het leveren van olie aan ons land, omdat wij Israël steunden die een conflict had met de Arabische wereld. Nu heeft Rusland een probleem met de westerse wereld, omdat ‘wij’ Rusland boycotten voor zijn oorlog met Oekraïne. Daarom draait Rusland de gaskraan (bijna) dicht. De energiecrisis treft echter de hele wereld. Bogota (hoofdstad van Colombia) is een van de eerste steden die een autoloze zondagen organiseert. Ook in Jakarta (Indonesië) en Rosario (Argentinië) worden delen van de stad afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Tussen 16 en 22 september worden er in verschillende Europese steden autoloze dagen geïnitieerd in het kader van de Europese Week van de Mobiliteit, zoals in Parijs en Brussel. Wereldwijd is er een initiatief op 22 september, waaraan bijvoorbeeld (delen van) Londen meedoen. Waarom kunnen we dit ook niet in Gooise Meren?