Overal zijn slachtoffers

27 augustus 2022

In Oekraïne zijn al meer dodelijke slachtoffers gevallen dan ‘gewone slachtoffers’ in ons land bij verkeersongelukken. Deze laatsten zijn 430.000 personen, waarvan er 130.000 op de spoedeisende hulp terecht komen. Vorig jaar overleden 582 mensen door een verkeersongeval. Dat is ongeveer tien procent van de gesneuvelden in Oekraïne het afgelopen half jaar. Bijna tweederde van het aantal ernstig verkeersgewonden bestaat uit fietsers. Het overgrote deel daarvan raakt gewond in een ongeval waarbij een motorvoertuig is betrokken. Veertig procent van de verkeersslachtoffers houdt blijvende lichamelijke klachten en 12% kampt met psychische problemen. De meeste dodelijke verkeersongevallen vonden plaats op 50km/uur- en 80km/uur-wegen. De kans op een verkeersongeval neemt op een regenachtige dag (wanneer komen die dagen weer?) met factor twee toe. Misschien moeten we in Gooise Meren meer fietspaden en straten hebben waar je niet harder dan 30 km/uur mag rijden. Goed voor het milieu en minder verkeersslachtoffers. (Bron SWOV, Victims in Mordern Society, TrafVic)