Mooi regenboogpad

7 augustus 2022

Ook Gooise Meren heeft z’n steentje bijgedragen aan het ondersteunen van de lhbtq-gemeenschap. In het centrum van Bussum, als je wilt oversteken van het Veerplein naar de bibliotheek, of omgekeerd natuurlijk, dan loop je nu over een regenboogpad en niet meer over een zebrapad. In het weekend was niet te achterhalen of dit het werk was van de gemeente of van individuen. Gisteren vond de 25ste Kanaal Parade plaats in Amsterdam. Omdat het een internationaal evenement is, heet dit de Canal Parade, op z’n Engels uitgesproken. Het was prachtig weer. Zo’n twintig duizend mensen stonden langs de grachten de vaak schaars geklede mannen en vrouwen toe te juichen of gewoon te kijken. Het blijft spijtig genoeg meer dan nodig om te benadrukken dat iedereen gelijk is. We behoren allemaal tot één ras, het menselijke ras, waarbinnen mensen er anders uitzien en zich niet allemaal hetzelfde voelen. Maar we moeten wel respect voor elkaar hebben. Dat blijkt voor sommige groepen nog steeds moeilijk te zijn. Het regenboogpad gaat ons eraan herinneren dat we nog lang geen inclusieve wereld hebben.