Waterschaarste komt eraan

2 augustus 2022

Iemand van het waterschap draait een schuif omhoog, waardoor het water van het riviertje de Berkel twee meter naar beneden stort. Verderop is de IJssel veel smaller dan normaal en zie je het water laag tegen de Deventerkade aanklotsen. Op de radio hoor je een dijkgraaf waarschuwen voor een tekort aan drinkwater in het noorden van ons land. Er dreigt een watercrisis, alsof we er de laatste jaren niet genoeg hebben gehad. Een rijtje dat vandaag opgesomd wordt door Volkskrant columnist Jean-Pierre Geelen: coronacrisis, stikstofcrisis, opvangcrisis, toeslagencrisis, wooncrisis, jeugdzorgcrisis, klimaatcrisis. Rutte c.s. is natuurlijk niet de oorzaak van al die crises, maar hij had vaak wel eerder kunnen (laten) ingrijpen. Hij lijkt soms op iemand die iets zoekmaakt en dan heel druk aan het zoeken is, waardoor de toeschouwer denkt dat die persoon hard werkt. Net zoals iemand die eerst er een rotzooi van maakt en dan de leiding neemt van het opruimen. Moeten er eerst echt rampen zijn wanneer onze regering met doortimmerde plannen komt? Want door de klimaatverandering weten we dat waterschaarste eraan gaat komen.