Tunnelvisie door algoritme

10 juli 2022

Twintig jaar geleden schreef de politiek filosoof Francis Fukuyama over de gevolgen van de informatierevolutie, die inderdaad rampzalig is uitgepakt. Dit zegt hij in een interview in de Volkskrant: “Internet en sociale media hebben alle poortwachters ondermijnd die de kwaliteit van informatie bewaakten, zoals wetenschappers en media. Samenzweringstheorieën zijn er altijd al geweest, maar dankzij het internet hebben ze nu een oneindige hoeveelheid kanalen om voort te woekeren. En in plaats van goede van slechte informatie te scheiden, schotelen de algoritmes van Facebook en andere sociale media hun gebruikers vooral nieuws voor dat aansluit bij hun al bestaande overtuigingen, want dit levert de meeste kliks op. Desinformatie is meer dan ooit een wapen, wat het samenlevingen moeilijker maakt om consensus te bereiken over belangrijke kwesties. Dit is een veel grotere uitdaging gebleken voor liberale democratieën dan ik me vóór het tijdperk van Facebook en Twitter realiseerde.” Zo zorgen ook muziekstreamingdiensten ervoor dat je alleen maar nummers te horen krijgt die je smaak bevestigen, maar ze zullen je nooit eens verrassen met totaal iets nieuws. Algoritmes zorgen voor tunnelvisies (uit Concerto van Ewoud Kieft).