Bereik je met liegen meer?

3 juli 2022

Waarom dringt het niet tot de Nederlandse kiezers door dat de PvdA van oudsher en nog steeds de beste bestuurders in z’n gelederen heeft. Niet voor niets werd Herman Tjeenk Willink (minister van Staat) gevraagd als informateur voor het laatste kabinet. Hoewel het eigenlijk voor niets was, net zoals bij Mariëtte Hamer (o.a. voormalig voorzitter van de Sociaal Economische Raad), die haar missie ook zag mislukken. Dan hebben we nog Jeroen Dijsselbloem, tegenwoordig voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. In die hoedanigheid deed hij tien aanbevelingen voor een betere aanpak van de coronacrisis. Hoewel iedereen verplicht is medewerking te verlenen aan de onderzoekers, ook de overheid, zie je dat ministers “de luiken vooralsnog steeds vaker dichtschuiven”, zegt hij in de Volkskrant van vrijdag. “De meest urgente dingen gebeuren eigenlijk niet. (…) Nu zitten we aan het begin van de volgende besmettingsgolf en zijn veel zaken gewoon niet opgelost.” PvdA-topbestuurders worden eigenlijk in de maling genomen en de kiezer slikt dat of schijnt er niet van op de hoogte te zijn. Moeten we misschien beter liegen of zogenaamd dingen vergeten, zoals Rutte en zijn kornuiten?