Mensen met migratieachtergrond

28 juni 2022

Op 1 mei 2022 woonden 4 540 098 personen met een migratieachtergrond in ons land. Dat komt neer op 25,7 procent van de Nederlandse bevolking. Daarvan heeft 11,2 procent een westerse migratieachtergrond en 14,5 procent een niet-westerse migratieachtergrond. Het zijn mensen die wij vroegen hier te komen, mensen die hier een betere toekomst hoopten te krijgen en vluchtelingen. Ze integreren in onze samenleving. In Tibet is het anders gegaan. Daar zijn Chinezen van hogerhand naartoe moeten verhuizen. Iets dergelijks is gebeurd in Oekraïne waar eind 19e eeuw het Oekraïens verboden werd en Russisch gesproken moest worden. Deportatie is in Rusland niet vreemd. Als in Oost-Oekraïne de rust is teruggekeerd (laten we hopen), dan zal Russisch daar waarschijnlijk de voertaal worden. De taal bepaalt mede de cultuur van een land. Een nieuwe taal leren is lastig. Denk aan die miljoenen Oekraïense vluchtelingen. Help ze een beetje. Welkom = laskavo prosymo, goedendag = dobry den, goedenavond = dobry vetsjir, ik heet = mene zvaty,  ja = tak en nee = ni. Zo begonnen we ook met het begroeten van Marokkanen en later Syriërs: Salam Alaikum.