We moeten kleur kiezen

27 mei 2022

Het gonsde al een paar jaar. Progressief Nederland verliest terrein. Dramatisch zelfs. Hoe komt ’t dat we onze landgenoten niet kunnen overtuigen, terwijl Den Haag er op alle fronten een puinhoop van maakt? Vandaag dan een open brief in de Volkskrant, ‘Nauwere samenwerking tussen PvdA en GroenLinks is hard nodig om linkse idealen te kunnen realiseren’. Het intro luidt: “Nederland kan zich niet nog meer jaren van rechtse macht en linkse verdeeldheid veroorloven, betoogt een groep vooraanstaande leden. De ondertekenaars zijn 32 prominente (ex)-politici van de PvdA, GroenLinks, PSP, PPR en SP. Ze willen de versnippering op links stoppen en een eerste stap zetten, volgend jaar als de Provinciale Staten de Eerste Kamer kiezen. Bert Wagendorp heeft zich al eerder in diezelfde krant uitgelaten voor een fusie, die nu eens niet tegengehouden moet worden door ‘mierenneukers in de linkse kerk’. Voormalig PvdA-bestuurder van Gooise Meren, Jeroen Mulder (lid van Groen Links en PvdA), heeft zich al vaker uitgelaten voor een fusie. Maar lokaal zit GroenLinks op het bestuurderspluche en is vaak niet meegegaan in voorstellen van onze partij. Daar moet nog wat gekneed worden.