We moeten meer lezen

23 mei 2022

Kan de politiek iets doen aan de afnemende interesse voor het lezen van teksten? Het initiatief ligt bij de ouders, de omgeving en het onderwijs. Daar moet het lezen gestimuleerd worden, want uit het internationale leesonderzoek Pirls blijkt dat 25 procent van de jongeren geen overheidsbrief meer kan lezen. Nu zegt dat natuurlijk ook wel iets over de communicatie van onze overheid. Die hebben er een handje van om moeilijke zinnen te fabriceren. Bedoelen ze nu dit of dat?

In de Groene Amsterdammer een artikel met als titel ‘Hoe meer je leest, hoe minder je weet’, waarin gewezen wordt op de negatieve gevolgen van het falende leesonderwijs: het vergroot ongelijkheid. Onder onze neoliberale kabinetten is Nederland gezakt op de mondiale ranglijst van een tweede naar een veertiende plaats. Het niet goed kunnen lezen is het begin van een ongezondere samenleving en het holt onze democratie uit. “Wie niet goed heeft leren lezen, kan de grondwet niet lezen en partijprogramma’s niet met elkaar vergelijken. Slechte lezers zijn vatbaarder voor nepnieuws en complottheorieën”, schrijven Yra van Dijk en Marie-José Klaver in genoemd artikel. We hebben een nationaal leesplan nodig!