Geheugen Rutte vertoont leegtes

19 mei 2022

Natuurlijk komt onze president ermee weg, het jarenlang wissen van berichtjes op zijn telefoon. In vier kabinetten hield hij de hand boven het hoofd van vele prominente VVD’ers die in de fout waren gegaan en toch weg moesten. Het deerde Rutte niet. Hij kreeg de bijnaam premier Teflon, omdat niets hem schijnt te deren of aan hem blijft plakken. Rutte geeft wel eens wat toe, maar dan zijn het geen ‘grote fouten’. Zoals bij de toeslagen affaire had hij zich ‘verkeerd herinnerd’ dat hij over Pieter Omzigt had gesproken. Wij kunnen ons wèl herinneren dat hij de fout inging bij de bonnetjesaffaire, de aanval van onze luchtmacht op Hawija en zijn heilig vertrouwen in het afschaffen van de dividendbelasting. En nu de minister-president met een verouderde Nokia. Hillary Clinton ging aan de schandpaal, omdat ze naast haar werktelefoon een privételefoon gebruikte. Oud-burgemeester van Naarden, Jack Pattijn, wilde alles wat tijdens een raadsvergadering gezegd werd, letterlijk genotuleerd hebben. Want later willen onderzoekers kunnen achterhalen waarom bepaalde dingen zijn gezegd. Later bleken geluidsopnamen voldoende. Maar bij Rutte tasten onderzoekers in het luchtledige, net zoals de leegtes in zijn geheugen.