Toename miljardairs

15 mei 2022

Vandaag was schrijver/journalist David de Jong bij het tv-programma Buitenhof. Hij schreef een boek, Nazi billionaires, over de vijf machtigste families van Duitsland, vier van hen waren al schathemeltje rijk voor WO II. Tijdens de oorlog verdienden ze vrolijk door. Nu zijn zij sponsors van de traditionele politieke partijen in Duitsland. Het is de continuering van macht en geld. In het New York Times Magazine van een maand geleden ‘the money issue’. In 1981 publiceerde Malcolm Forbes een lijst met de 400 rijkste Amerikanen. Bovenaan stond Daniel K. Ludwig, een scheepsmagnaat met 2 miljard dollar. De inflatie meegerekend zou dit nu $5,8 miljard dollar zijn en zou hij op een 182e plaats komen in de huidige lijst. Sinds 1987 komt Forbes ook met een lijst van alle miljardairs ter wereld. Daar staan 2.668 namen op. Ruim negentig journalisten plozen dit uit en dat wordt iets makkelijker, omdat de wereld transparanter wordt. Maar juist die rijke piefen kennen de trucjes om hun geld op paradijselijke eilanden onzichtbaar weg te sluizen. Terwijl de armoede op onze planeet toeneemt zijn er dit jaar 573 miljardairs bijgekomen. En bovenaan staat Elon Musk met $219 miljard.