Meer of minder vrouwen?

27 maart 2022

De inleiding bij een artikel van Sofie Kuilman in Centrum voor Lokaal Bestuur luidt: ‘Politiek is te belangrijk om alleen aan mannen over te laten,’ stelde wijlen D66 politica Els Borst. Een waarheid als een koe, maar helaas nog geen dagelijkse praktijk. Mannen met de namen Jan, Peter en Henk domineren de gemeenteraden. En anders dan ronkende koppen als ‘Vrouwen verdringen mannen in gemeentepolitiek’ doen vermoeden, is er nog een lange weg te gaan. Grote vraag is: gaat het de goede kant op?

Er staat geen foto bij van een vrouw in de politiek, maar één die de stembiljetten telt. Ook nuttig natuurlijk. Het bleek dat het aantal vrouwelijke raadsleden in de afgelopen vier jaar landelijk 31% was. Onze gemeente had 1 vrouwelijke wethouder (wat zou het toch heerlijk zijn als we de vrouwelijke uitgangen mochten blijven gebruiken, zoals wethoudster, directrice, voorzitster, onderwijzeres; allemaal verdwenen voor de emancipatie). Bij de PvdA in Gooise Meren gaat het zeker de goede kant op met twee zeer sterke vrouwelijke raadsleden, Rolien Bekkema en Marije Wiss. Die zullen de nu nog niet bekende coalitie eens een poepie laten ruiken.