Propaganda heeft invloed op verkiezingsuitslag

16 maart 2022

Als je net als Sjoerd Roeters in Vrij Nederland niet sterk genoeg bent om het in je eentje op te nemen tegen tienduizenden designers, psychologen en marketeers die jarenlange ervaring en miljarden euro’s tot hun beschikking hebben om je brein te hacken om naar dit of dat product te verlangen, dan ga je voor de bijl. Liever zo, dan echt voor de bijl gaan zoals in Oekraïne, waar men niet op de softe manier geïndoctrineerd wordt, maar op de harde manier. Als je niet naar onze leugens wil luisteren, dan wordt gevangen genomen. Macht corrumpeert. En als je als jongeman ondergedompeld bent in KGB-denken en -doen, ga je die macht eens misbruiken. Dat gebeurt nu.

De scheve verhoudingen in de budgetten van de verschillende politieke partijen bij de gemeenteraadsverkiezingen om kiezers te informeren (zoals ook te zien is in Gooise Meren), zijn minder erg dan de desinformatie die in de toekomst steeds lastiger te bestrijden is met gewoon eerlijkheid. Toch blijft de PvdA streven naar een eerlijke en sociale maatschappij.