Comeniusdag met PvdA-sausje

13 maart 2022

Gistermiddag stond er een lange rij aan de achterkant van de Grote kerk in Naarden. Dit keer niet voor de Matthäus Passion maar voor de Comeniusdag 2022. Een volle kerk met veel prominenten. Het was perfect georganiseerd door de Stichting Comenius (voorzitter Jan Lansaat, PvdA). Het leek ook wel een PvdA-aangelegenheid. Want de Comeniuslezing over ‘Vrede en Veiligheid’ werd gegeven door Ahmed Aboutaleb (PvdA-burgemeester van Rotterdam). De uitreiking van de Comeniusprijs 2022, die voor Beatrice de Graaf was, zou uitgereikt worden door Job Cohen (PvdA). Hij was spijtig genoeg geveld door Corona en was er dus niet bij. Maar weer wel was Peter Rehwinkel (PvdA) aanwezig, als ex-burgemeester in zijn vertrouwde Naarden. Hij reikte de eerste Comenius oeuvreprijs uit aan Ko Colijn, voormalig directeur van het deze dagen weer veel in het nieuws zijnde Clingendael instituut. Maar nog steeds is hij actief als columnist voor Vrij Nederland. Het was een interessante middag waar zowel in de wandelgangen als in de speeches gerefereerd werd aan de oorlog in Oekraïne. In diezelfde wandelgangen ging Rolien met Aboutaleb op de foto.