Zijn we uitgewoond?

11 maart 2022

Afgelopen woensdagavond zaten drie wethouders aan tafel bij Margriet van der Linden, samen met schrijver en stadsgeograaf Cody Hochstenbach. Laatstgenoemde veegde de vloer aan met het woningbouwbeleid van de Rutte-kabinetten. Zowel de Haagse PvdA-wethouder als de SP-wethouder van Amsterdam laakten ook het beleid van de overheid, die gemeentes te weinig ondersteunen. Ook de norm die Gooise Meren al jaren tracht te hanteren, een derde dure woningen, een derde voor het middensegment en een derde sociale woningbouw, is niet gehaald. Bewust door de VVD en met die partij regerende partijen. Daarom zeiden de wethouders (behalve de VVD-wethouder van Almere) dat we nu naar een verhouding 30:30:40 moeten om een beetje in te lopen. Het is niet alleen maar bouwen, bouwen. Er moet ook voor de juiste groepen gebouwd worden. Want Cody Hochstenbach laat op basis van jarenlang onderzoek zien, dat het fundamentele recht op een betaalbaar, passend, gezond en veilig thuis steeds minder vanzelfsprekend is. De huidige woningmarkt werkt niet voor iedereen. Sterker nog, het vergroot juist de ongelijkheid – tussen arm en rijk, jong en oud, huurder en koper. En daar wil de PvdA iets aan doen.